FAQ

Onderstaand kunt u onze Frequently Asked Questions, oftewel onze vaak gestelde vragen, vinden.

 

Staat uw vraag er niet tussen of heeft u via de FAQ niet het gewenste antwoord gekregen? Dan kunt u hier contact met ons opnemen.

 

- Ik ben mijn paardenpaspoort kwijt, wat nu?

Wanneer u het paspoort van uw paard bent kwijtgeraakt, dient u een duplicaatpaspoort aan te vragen.
Laat in dit geval de dierenarts de chip opnieuw aflezen. Hij/zij vult dan een identificatie- en registratieformulier (I&R) voor u in. Dit stuurt u samen met het aanvraagformulier tot uitgifte van Duplicaat of Vervangend Paardenpaspoort op naar het stamboekbureau. Na betaling van de factuur ontvangt u het paspoort met een vermelding 'Duplicaat'.

 

- Ik heb een paard/pony gekocht en de vorige eigenaar is het stamboekpapier kwijt, kan ik zomaar een duplicaatpapier krijgen?

Nee, dat gaat niet zomaar. U dient bij uw aanvraag aan voor een duplicaat papier kopieën te mee te leveren van de eerste 4 pagina’s van het paardenpaspoort.
Het stamboekbureau zal altijd contact opnemen met de laatst geregistreerde eigenaar om te vragen of er een duplicaatpapier verstrekt mag worden.
Indien de factuur voldaan is ontvangt u het papier met een vermelding ‘duplicaat’.

 

- Hoe kom ik aan een medische bijlage in mijn paspoort?

Wanneer uw paspoort op 1 januari 2010 niet voorzien is van het medisch inlegvel dan moet u een nieuw paspoort aanvragen.
Voor de aanvraag van het nieuwe paspoort dient u het aanvraagformulier samen met het oude paspoort op te sturen naar het stamboekkantoor. Als het om een gechipt dier gaat moet de aanvrager het formulier ondertekenen. Wanneer het dier niet gechipt is dan moet zowel de aanvrager als een paardenpaspoortconsulent of een dierenarts ondertekenen. Een aanvraagformulier kunt u opvragen bij het stamboekkantoor. In het nieuwe paspoort wordt aangegeven dat het paard niet bestemd mag worden voor de slacht voor menselijke consumptie. Dit geldt ook voor duplicaat paspoorten. De kosten voor een nieuw paspoort zijn €25,50 voor leden en €42,50 voor niet-leden.

 

- Is het verstandig om het paspoort aangetekend naar het stamboekbureau te sturen?

De kosten voor een duplicaat zijn behoorlijk hoog dus het is zeker het overwegen waard om uw paspoort aangetekend naar het stamboekbureau te versturen. Wilt u het paspoort ook aangetekend retour krijgen? Geef dit dan aan bij uw aanvraag. Wij zullen deze kosten dan doorberekenen op de factuur.

 

- Waar kan ik een overzicht vinden van de prijzen die het NRPS aan mij doorberekend voor verschillende diensten?

Klik hier voor de tarievenlijst. 

 

- Mijn paard/pony is overleden, wat nu?

Allereerst is dit natuurlijk een heel vervelend bericht en willen wij u hiermee veel sterkte wensen!
Wanneer uw paard of pony overleden is kunt u uw paspoort toesturen naar ons stamboekbureau. Hierop kunt u de datum vermelden dat het paard/ de pony is overleden zodat wij dit kunnen doorvoeren in ons systeem. Wanneer wij dit in het systeem hebben verwerkt zullen we het paspoort ongeldig maken en uiteindelijk ook vernietigen.
Het is echter mogelijk dat u het paspoort weer retour krijgt wanneer u dit graag zou willen. Vermeld dit dan alstublieft bij het toezenden van uw paspoort. In dit geval zullen wij het overlijden van uw paard of pony registreren waarna wij het paspoort ongeldig zullen maken en naar u retour zullen zenden.

 

- Welke pony's en paarden kan ik inschrijven bij het NRPS?

Pony's met minimaal 12,5 % Arabisch bloed kunnen worden ingeschreven bij het NRPS. Bij paarden geldt: Paarden met minimaal 12,5 % Arabisch of Anglo-Arabisch bloed kunnen worden ingeschreven bij het NRPS.

 

- Hoe kom ik te weten wat het bloedpercentage van mijn paard of pony is?

Wanneer u wilt weten wat het bloedpercentage van uw paard of pony is, kunt u de stamboom van uw paard of pony mailen naar info@nrps.nl. Wanneer wij uw verzoek hebben ontvangen zullen wij dit voor u uitrekenen en ontvangt u zo spoedig mogelijk bericht van ons.

 

- Ik wil graag een veulen fokken maar weet niet welke hengst goed bij mijn merrie past. Wie kan mij hierbij helpen?

Het NRPS heeft een foktechnische commissie die u advies kan geven over welke goedgekeurde of erkende NRPS-Hengst het beste bij uw merrie past. Wilt u hiervan gebruik maken? Neem dan contact met ons op zodat wij u verder kunnen helpen.

 

- Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen?

U kunt uw NRPS-lidmaatschap aan het einde van elk kalenderjaar beëindigen. Uw opzegging dient echter wel voor 1 december van het lopende jaar schriftelijk of per mail gemeld te zijn.
Graag ontvangen wij van u de volgende informatie: NAW-gegevens, lidnummer, telefoonnummer, emailadres en reden van de beëindiging van uw lidmaatschap.
Na schriftelijk ontvangst van uw opzegging wordt deze binnen 4 weken schriftelijk (per brief of per e-mail) bevestigd. Pas wanneer u deze bevestiging heeft ontvangen is de beëindiging van uw lidmaatschap definitief. Heeft u na 4 weken nog geen reactie van uw opzegging? Neem dan even contact met ons op.