Sinds 1 juli 2009 is door de EU verplicht gesteld dat alle paardachtigen, die na 1 juli 2009 geboren zijn, in het bezit moeten zijn van een geldig paardenpaspoort met een daarbij behorend chipnummer. Echter is een paardenpaspoort in Nederland sinds 2004 al verplicht. Een paardenpaspoort is het identiteitsbewijs van het paard, geen eigendomsbewijs en dient bij het paard aanwezig te zijn. Alle paardachtigen van 6 maanden of ouder dienen in het bezit te zijn van een eigen paardenpaspoort. Koop dus nooit een paard zonder (geldig) paspoort!
Meer weten over het paardenpaspoort
Een paardenpaspoort kunt u bij het NRPS aanvragen door middel van het toesturen van een volledig ingevuld 'aanvraagformulier paardenpaspoort'. Uw dierenarts vult deze in na het chippen van het paard/de pony. Het formulier moet worden opgestuurd naar het NRPS. Let erop dat de stickers met het transponder/chipnummer vastgeniet worden aan het formulier!
Wanneer het NRPS de paspoortaanvraag heeft ontvangen, wordt een factuur verzonden naar de aanvrager van het paspoort. Wanneer deze kosten zijn voldaan, zal het paspoort naar de aanvrager worden toegezonden.
De NRPS paspoortconsulenten werken met een app op de iPad. Met deze app kunnen de consulenten snel en gemakkelijk het paard/de pony chippen en registreren, zonder dat de formulieren ingevuld hoeven te worden.
Wilt u meer weten over deze nieuwe en snelle manier van chippen? Neem contact met ons op!
Bent u het paspoort verloren of kwijt geraakt? Dan moet u een duplicaat paspoort aanvragen. Wij hebben dan het volledig ingevulde Duplicaat aanvraagformulier nodig samen met een 'aanvraagformulier paardenpaspoort'. De dierenarts moet het chipnummer uitlezen en aan de hand daarvan het aanvraagformulier invullen en ondertekenen.
Als het paspoort is gestolen ontvangen wij ook graag een kopie van het proces-verbaal. Het stamboekbureau zal altijd contact opnemen met de laatst bekende eigenaar en vragen of er een duplicaatpaspoort verstrekt mag worden. Wanneer alles in orde is ontvangt u, nadat u de factuur heeft voldaan, het paardenpaspoort met een vermelding 'duplicaat'.
Als u een duplicaataanvraag voor een buitenlands paspoort bij het NRPS wil aanvragen, dan moet het NRPS de aanvraag doorsturen naar de buitenlandse instantie die het originele paspoort heeft uitgegeven. De instantie geeft het duplicaat af en stuurt het paspoort naar het NRPS. Het NRPS registreert dan het duplicaatpaspoort in RVO en stuurt het terug naar de aanvrager.
Er worden regelmatig paspoorten aangevraagd voor paarden die al gechipt zijn. Als er een paspoort aangevraagd wordt voor een paard wat als is gechipt en het begint met een 9, dan is de kans groot dat het paard uit het buitenland komt. Het zou kunnen dat er ook al eerder een paspoort is uitgegeven, maar het kan ook zijn dat het paard illegaal de grens over is gekomen. Om een paspoort bij een dergelijk paard te krijgen dient u te verklaren waar het paard vandaan komt. Het NRPS zal dan onderzoek verrichten of de herkomst van uw paard te achterhalen is en bepalen of een nieuw, duplicaat of vervangend paardenpaspoort uitgegeven dient te worden Hieronder staat in het kort het verschil tussen een nieuw, duplicaat en vervangend paspoort
Een nieuw paspoort mag worden uitgegeven als:
Duplicaat paspoort: Uitgegeven bij verlies van het originele paspoort, maar waarbij de identiteit van het paard wel bekend is. Het NRPS controleert de identiteit bij de aanvraag.
Vervangend paspoort: Uitgegeven bij verlies van het originele paspoort en waarbij de identiteit van het paard niet duidelijk is. Het NRPS controleert de identiteit bij de aanvraag.
Om u op weg te helpen met het opstellen van deze verklaring treft u een verklaring paspoortaanvraag paarden met buitenlands chipnummer aan welke u samen met het aanvraagformulier paardenpaspoort naar het NRPS kan sturen.