Door de huidige eisen van de EU-verordening is het verplicht om paarden en pony's met buitenlandse paardenpaspoorten te registreren in Nederland. Voor de registratie van een buitenlands paardenpaspoort ontvangt het NRPS van een houder / eigenaar een aanvraag om de gegevens van een bestaand paspoort in de administratie vast te leggen. Dit verzoek moet ingediend worden via het formulier registratie gegevens buitenlandse paardenpaspoorten en vergezeld gaan van het betreffende paardenpaspoort.
De aanvraag dient binnen 30 dagen na uitgifte van het paspoort plaats te vinden of binnen 30 dagen na invoer van het paard, als dit paard in Nederland blijft. Indien deze termijn verstreken is, zal RVO hiervan op de hoogte gesteld worden. Als paarden tijdelijk (niet langer dan 90 dagen) in Nederland verblijven in verband met wedstrijden of fokkerij-activiteiten hoeft dit niet.
Indien het paard nog niet in Nederland is geregistreerd in de database van RVO kan het NRPS bij de importmelding ook de melding op het UBN nummer waar het paard gestald is verzorgen. Hiervoor dient deze informatie ingevuld te worden op het formulier registratie buitenlands paardenpaspoort.
Het paardenpaspoort wordt door het NRPS gecontroleerd of het document aan de huidige eisen van de EU-verordening voldoet. Indien het paspoort voldoet en nog geen chip geregistreerd was, wordt deze door het NRPS geregistreerd.
Voldoet het paspoort niet aan de geldende eisen, wordt het paspoort zo mogelijk aangevuld en worden de gegevens geregistreerd. De eigenaar / houder dient te zorgen dat de chip gecontroleerd is met een reader die ook niet ISO-chips kan uitlezen.
Indien het paspoort niet aan te vullen is wordt het paspoort ingenomen en ongeldig gemaakt. Door het NRPS wordt er een nieuw paspoort uitgeven.
Het (aangepaste) paardenpaspoort wordt door het NRPS weer retour gestuurd na betaling van de factuur voor de kosten van de registratie in de database van RVO en de eventuele kosten voor het aanpassen van het paardenpaspoort.
De documenten kunt u aangetekend versturen naar:
NRPS
Oude Arnhemseweg 103
6741 EG Lunteren
Uitgifte paspoorten binnen de EU na de Brexit:
Het is toegestaan om Nederlandse paspoorten uit te geven voor stamboekpaarden die zich bevinden in een ander EU land. Derde landen mogen geen paspoorten uitgeven voor in de Unie verblijvende paarden omdat in de Unie verblijvende paarden een paspoort moeten hebben uit een lidstaat. Per 1 januari 2021 behoort het Verenigd Koninkrijk niet meer bij de Europese Unie. Er mogen vanaf 1 januari 2021 dus geen paspoorten meer uitgegeven worden door het VK voor Nederlandse paarden. Nederlandse paarden met een Engels paspoort moeten zijn geregistreerd bij een Nederlandse paspoort uitgevende instantie; dit kan het NRPS voor u verzorgen. Wanneer er dan op een later moment voor uw paard een duplicaat paspoort moet worden uitgegeven, dient deze uitgifte door het NRPS verzorgd te worden.